Dohody medzi škodcom (poisteným autodopravcom) a poškodeným

Autor: Štefan Lazorčák | 18.11.2016 o 18:58 | (upravené 23.11.2016 o 9:24) Karma článku: 1,58 | Prečítané:  502x

Pri poistení zodpovednosti medzinárodných autodopravcov (nie však výlučne) je potrebné sa zameriavať, okrem toho, v akom rozsahu autodopravcu poistná zmluva kryje, aj na to, ktoré riziká nie je možné pokryť poistným krytím.

V tomto blogu sa chcem zamerať na dva najhlavnejšie druhy dohôd, pri ktorých s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou neočakávajte poistné plnenie zo strany poisťovne.

Dohoda, na základe ktorej by sa škodca (poistený autodopravca) dohodol s poškodeným, že mu zaplatí škodu, a to nad rozsah stanovený všeobecne záväznými právnymi predpismi, obchodnými zvyklosťami alebo zásadami (ďalej aj “nad rámec právnych predpisov”) by bola v súlade s výlukou poistného plnenia, ktorú poisťovne bezpochyby vo svojich poistných podmienkach majú. Inými slovami ide o to, že by sa škodca (poistený autodopravca) zaviazal poškodenému zaplatiť škodu, resp. zmluvnú pokutu vo väčšom rozsahu, ako je skutočná škoda. Taktiež je štandardne vylúčené z poistného krytia, ak by rozsah náhrady škody nad rámec právnych predpisov vyplýval z dôvodu poskytnutej záruky poisteného autodopravcu.

Znenie tejto výluky je zväčša naformulované nasledovne: “Poistenie sa nevzťahuje na škodu prevzatú poisteným na základe zmluvného vzťahu, pokiaľ takto prevzatá zodpovednosť presiahne rámec stanovený právnymi predpismi.”Pozn. autora: Za právny predpis sa považuje aj Dohovor o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej doprave - CMR (ďalej aj “Dohovor CMR”)

Táto výluka z poistného plnenia vyplýva z jednej zo základných zásad poistenia zodpovednosti, a to, že nikto nemôže byť zodpovednostne poistením krytý na vyššiu hodnotu, ako na takú, za ktorú je skutočne de iure (právne) zodpovedný. Toto považujem aj ja z hľadiska svojej právnej a obchodnej praxe za opodstatnenú výluku, s ktorou by mal byť uzrozumený nie len poistený, ale aj škodca.

Pri medzinárodnej cestnej doprave je potrebné zvýšiť pozornosť nad znením ustanovení Dohovoru CMR.

Podľa článku 24 kapitoly IV Dohovoru CMR "Odosielateľ môže, ak zaplatí dohodnutý príplatok k prepravnému, udať v nákladnom liste cenu zásielky prevyšujúcu hranicu určenú v článku 23 ods. 3 a v takom prípade nahrádza udaná cena túto hranicu."

Podľa článku 41 bod 1 kapitoly VII Dohovoru CMR “Všetky dojednania, ktoré sa priamo alebo nepriamo odchyľujú od ustanovení tohto Dohovoru, sú, s výnimkou ustanovení článku 40, neplatné a právne neúčinné. Neplatnosť takých dojednaní nemá za následok neplatnosť ostatných ustanovení zmluvy.”

Z toho jednoznačne vyplýva, že aj keby sa poistený autodopravca s poškodeným osobitne dohodol na tom, že náhradu škody nahradí nad rozsah stanovený Dohovorom CMR, takáto dohoda je v zmysle Dohovoru CMR absolútne neplatná (s výnimkou článku 24), a po právnej stránke sa na ňu hľadí ako keby ani nikdy nevznikla a neexistovala. Z tohto dôvodu, ani poisťovňa neuhradí škodu nad rozsah Dohovoru CMR, avšak poskytne poistné plnenie vo výške zodpovedajúcej zodpovednosti poisteného autodopravcu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.


Už ste čítali?